maandag 15 oktober 2012

Weg uit Google? De google Penguin update

Google wil zijn klanten (de mensen die via Google zoekmachine info zoeken) altijd de meest relevante zoekresultaten leveren.  het moment dat Google dit niet meer kan worden ze direct uit de markt weggeconcureerd. Denk maar aan wat er met het ooit zo dominante AltaVista gebeurd is.

Het Google Algoritme


Om die zoekresultaten te ordenen gebruikt Google een algoritme die o.a. met volgende elementen rekening hield:
  • De hoeveelheid unieke tekst
  • Het aantal inkomende linken
  • De waarde van inkomende linken (linken vanaf pagina's met hoge pagerank wegen zwaar door)
  • Het aantal no-follow en follow linken (Het is heel onnatuurlijk om enkel "follow" linken te hebben.
  • De ouderdom van de site
  • Google hield weinig rekening met met de slechte inkomende linken. (omdat je daar zogezegd geen controle over hebt).
  • De natuurlijke groei van webpagina's en domeinen. Zo is een site die van dag 1 op dag 2 plotseling van 1 inkomende link naar 100 inkomende linken gaat verdacht. 

  • ... en nog honderden andere parameters ...

Een goede positie behalen in Google was eigenlijk niet zo extreem moeilijk.
Doorgaans adviseerden de ernstige SEO-specialisten hun klanten om relevante unieke inhoud te plaatsen en om vrij veel inkomende linken te krijgen. Dit gebeurde o.a. door zogenaamd smart linking - we wisten al lang dat wederzijds linken niet altijd zo'n goed idee was. (Ik geef je een linkje als je me er een teruggeeft).


Google verandert regelmatig hun algoritme  om manipulatie van de zoekresultaten te voorkomen. Begin april is Google de zogenaamde Penguin update van hun algoritme beginnen gebruiken.

De Penguin Update

Zoals hiervoor reeds gezegd wil Google zijn klanten relevante, eerlijke en correcte zoekresultaten aanbieden. Over geoptimaliseerde pagina's beletten dit. Daarom gaf  google al eerder aan dat ze zouden werken aan een over-optimization penalty.

Sinds ongeveer april 2012 gebruikt Google voor steeds meer sites het zogenaamde Penguin algoritme. Sommigen zagen hun aan bezoekers vanuit Google van de ene dag op de andere verveelvoudigen terwijl weer anderen quasi volledig uit de zoekresultaten verdwenen.
De oorzaak van de terugval was zeker niet omdat er zogenaamde Blackhat SEO zoals doorwaypages toegepast werd.

Het heeft een tijdje geduurd voor het wereldje van de SEO-specialisten doorhadden wat er aan de hand was. Het was de fout van die mysterieuze penguin update.

Na zelf een testen opgezet te hebben, en heel wat literatuur gelezen te hebben heb ik toch een goed idee waardoor de Penguin update zo'n drastische gevolgen heeft op de zoekresultaten.

Wat verandert niet?

Het meeste van wat hierboven staat veranderd niet. Maar toch zijn een aantal elementen zoals de vraag naar unieke inhoud en goede linken belangrijker geworden.

1) Zorg voor een relevante site

Zorg er dus  voor dat je nog steeds een relevante website met unieke inhoud hebt.

2) Tekst, Tekst, Tekst

Toen ik nog professioneel actief was met zoekmachine optimalisatie was mijn Credo, zorg voor relevante, unieke tekst op je site. Dit blijft onverkort geldig.

Wat verandert er wel

1) Linkbuilding

We mogen bijna alles vergeten wat we ooit wisten over linkbuilding.
Vroeger hield Google quasi geen rekening met de kwaliteit van de inkomende linken vanuit de optiek dat wij daar als webmasters geen controle over hadden. Vanuit die optiek was het heel interessant om, ondanks de officiële google policy, toch zoveel mogelijk inkomende linken te bekomen. Reciprocal linken (ik geef een link jouw site als je me er eentje teruggeeft) werd al een hele tijd afgestraft. Maar met zogenaamde slimme linkbuilding kregen we nog altijd heel goede resultaten.

Voorbeeld van een heel eenvoudig slim linkbuilding schema:
site A linkt naar B
site B linkt naar C

site C linkt naar D
site D linkt naar A

Er bestaan ook heel wat complexere systemen waardoor op het eerste zicht iedereen unieke binnekomende linken ontvangt. Probleem was dat je weing invloed had op de kwaliteit van de sites die uiteindelijk naar jou. Vroeger was dit geen probleem. Nu kijkt Google wel heel sterk naar de kwaliteit van de inkomende linken.



Vanaf nu is 1 inkomende link van een hoge kwaliteitssite nog veel beter dan een massa inkomende linken van bedenkelijke kwaliteit.
Nog erger is dat inkomende linken van slechte  kwaliteit je positie in Google Negatief beïnvloeden.
Een gevaar zit erin dat Black-hat SEO specialisten dit element kunnen gaan gebruiken om aan negatieve SEO te doen door heel veel slechte linken naar de site van een concurrent te laten verwijzen. Ik heb gehoord dat Google er aan denkt om in de hulpprogramma's voor webmasters de mogelijkheid aan te bieden om slechte inkomende linken te weigeren zodat ze geen invloed hebben op je zoekresultaten. Maar zover is het nog niet.

Eigenlijk is het zo dat voortaan elke site met een "eigenaardig linkpatroon" door Google gestraft wordt.

2) Nog meer aandacht voor unieke inhoud

Unieke inhoud is nog 1000 keer belangrijker. Pas op met RSS-feeds

Ik heb persoonlijk ook gemerkt dat vooral sites die hun inhoud regelmatig aanvullen met gegevens uit RSS-feeds (vb. het laatste nieuws van een grote site), en zeker de sites die quasi volledige arftikels via RSS-feed overnemen slachtoffer zijn van de Penguin update. Uit persoonlijke ervaring heb ik gezien dat veel van deze sites tot 90% minder bezoekers krijgen van Google. De moraal van het verhaal is nogmaals, zorg voor Unieke, degelijke inhoud. Neem zeker zo weinig mogelijk volledige artikels over van andere sites!

3) Kwaliteit van de uitgaande linken!

Pas nu ook op met de linken die je naar een andere site legt. Google gaat er voortaan meer dan ooit van uit dat een ernstige site zijn bezoekers enkel doorverwijst naar een andere ernstige site. Linken naar sites die niets met het onderwerp van je eigen site te maken hebben moet je dus sterk beperken.

4) En wat met de sociale media?

Er is geen twijfel over dat het belangrijk is om je site te linken met de zogenaamde  sociale media. Ik heb zelf websites waar ik nu 60-70% meer bezoekers krijg dankzij linken naar de sociale media. Vermoedelijk houdt Google ook rekening met het aantal "likes" op facebook en het aantal Google+1 vermeldingen. Maar weet dat het in het Black-hat SEO wereldje slechts een paar euro kost om duizenden facebook likes of youtube likes te bekomen. Google weet dit ook en voor zover ik weet houdt google nog niet overdreven veel rekening met je aanwezigheid op facebook. Dit is misschien iets voor een later update als het Google algoritme de valsspelers kan detecteren.

Er zijn nog andere factoren die een rol kunnen spelen zoals het vermelden van een disclaimer, maar ik denk dat ik met deze 3 elementen de belangrijkste factoren vermeld heb.


Moraal van het verhaal:

Zoals gezegd wil Google zijn klanten de beste zoekresultaten aanbieden.
  • Zorg ervoor dat je goede inhoud hebt, 
  • Link naar 100% verwante sites die volgens jou goed zijn. 
  • Verwacht niet voor elke link een link terug.  
  • Promoot je site via de sociale media, het heeft misschien niet direct een invloed op je positie in Google, maar je trekt wel bezoekers aan. 

Hou het simpel en eerlijk en heb geduld. Dit biedt je de meeste kans op succes.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Uw reactie is welkom.