donderdag 11 oktober 2012

Waarom zoekmachine optimalisatie

Waarom zoekmachine optimalisatie?


Volgens recente schattingen bestaat het web uit ongeveer 175 miljoen websites, alleen al in 2005 kwamen er 75 miljoen sites bij. Binnen niet al te lange tijd gaan we dus naar meer dan een miljard websites. Het is de bedoeling dat uw potentiële klanten u in die massa terugvinden. Dit is meestal “zoeken naar een speld in een hooiberg”.
Tot 81% van de mensen informatie zoekt op het web via een zoekmachine. Het is dus van levensbelang dat een site goed teruggevonden kan worden via de zoekmachines. Onderzoek heeft het volgende uitgewezen:


    • 80% van de mensen gebruikt een zoekmachine
    • 70% van die mensen bekijken enkel de top 10 resultaten
    • 90% van die mensen klikt enkel door naar de top-3 sites.
    • 80% van diegenen die enkel de top 10 bekijken, klikt door naar sites die op het eerste gezicht interessant zijn (een goede beschrijving + titel).

Uit bovenstaande blijkt duidelijk dat een Top 10, en liefst top-3 resultaat uitermate belangrijk is voor elke site. Hieronder bespreken we een aantal elementen die ervoor kunnen zorgen dat een site een hogere rangschikking behaalt.

Belangrijkste regels:

Zoekmachines willen hun klanten degelijke resultaten bezorgen.
Daarom hebben ze een algoritme met een aantal parameters bedacht waarmee ze bepalen hoe representatief een webpagina is voor de zoektermen die hun gebruikers ingeven.
Het is de bedoeling dat de meest relevante sites bovenaan komen in de rangschikking.
Om te vermijden dat bepaalde gebruikers die regels gaan misbruiken om hun ranking te manipuleren veranderen de precieze regels nogal wat (voor Google een 100-tal parameters). Toch zijn er een aantal algemene regels waaraan je moet houden.

Opbouw van een site:

“Het internet is een medium waarnaar men kijkt”. Onderzoek (eyeball tracking) heeft uitgewezen dat klanten niet graag online teksten lezen. Bij een eerste blik op een pagina beslist hij al of hij al dan niet blijft. Een grafische site, waar grafische elementen ruim aanwezig zijn is dus de doelstelling. Het ideaal is hier een 100% grafische site.
MAAR
Zoekmachines herkennen enkel tekst. Java Script, Flash, en andere elementen kunnen dus niets bijdragen tot een betere positionering in de zoekmachines. (erg als tot 60% van je bezoekers vanuit zoekmachines kan komen). Het ideaal is een 100% tekst site.
De oefening is dus om een compromis te vinden tussen een grafische- en pure tekst site.

Metadata


Metadata zijn stukken code waarin de programmeur kan aangeven waarover een site gaat. Vroeger was je metadata allesbepalend voor de positie in zoekmachines. Omdat bepaalde sites metadata invoerden die helemaal niets met de inhoud van de site te maken had is het belang hiervan echter heel sterk afgenomen. Vooral erotische site hadden veel belang bij het opduiken in zoveel mogelijk zoekresultaten, vandaar dat er vroeger bij elke zoekopdracht ook erotische varianten opdoken.
Hieronder vind je een stukje correct ingevulde metadata:
“<head>
<title>Trainingen over internet en zoekmachine optimalisatie</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta name="keywords" content="">
<meta name="description" content="gedegen training en consulting over internet, webmarketing en search engine optimalisatie alles vanuit een commercieel standpunt">
<meta name="Author" content="danny training en consulting">
<meta name="Publisher" content="trainingconsulting.be">
<meta name="robots" content="index, follow">
<meta name="revisit-after" content="30 days">
<meta name="distribution" content="global">
<meta name="rating" content="general">
<meta name="Content-Language" CONTENT="dutch">
<link href="traingconsulting.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>”
Je ziet het niet, maar indien afwezig is dit dramatisch
Toch blijven metatags heel belangrijk bij je aanwezigheid in de zoekmachines. Ze kunnen er immers voor zorgen dat je zoekresultaten “leesbaarder” worden. Vooral de metatags “title” en “description” zijn daarbij belangrijk.
Indien er geen Title tag en description tag bepaald zijn, creëert Google die zelf uit de eerste lijnen tekst van de site.

Titel Tag

Google besteedt heel veel aandacht aan de Title Tag. Dit is de titel waaronder de website in de zoekresultaten getoond wordt.
Om als relevant aanvaard te worden moeten de woorden uit de Title Tag meerder keren voorkomen in de bodytekst. Als afbeeldingen, linken, domeinnaam ook woorden uit de title tag bevatten is dit een heel goede zaak.

Keywords Tag

Dit zijn de woorden waarvan we vermoeden dat klanten ze zullen gebruiken om informatie over je product op te zoeken. (Voor ADSL bv. adsl, breedband, internet, snel internet, … en … waarom niet kabel. (Belgacom wil dat klanten die informatie opzoeken over breedband-kabel ook op hun site terechtkomt). (10 à 20 woorden moet voldoende zijn -- meer kan als SPAM beschouwd worden). Vooral belangrijk zijn de mogelijke "koppels" van woorden vb. klanten die in de zoekmotor "internet" + "snel" ingeven moeten ook op de ADSL site terechtkomen.
Net zoals bij de "TITLE"-Tag bepaalt het aantal keer dat een keyword voorkomt in de bodytekst de relevantie van dat keyword. Als 6 à 10% van de bodytekst uit keywoorden bestaat zit je goed. Zorg ervoor dat alle keywoorden ook in de tekst voorkomen anders hebben ze niet veel belang. Je belangrijkste keywoorden moeten meer in je bodytekst voorkomen dan de minder belangrijke keywoorden.

Description-Tag

De description Tag beschrijft in "mensentaal" wat de bezoeker op deze pagina mag verwachten. Deze Tag is niet zo Keywoord afhankelijk, maar als je belangrijkste kernwoorden hierin voorkomen komt dit toch de ranking ten goede.
Probeer ook je belangrijkste Kernwoorden vooraan in je beschrijving te zetten.

Body tekst (eigenlijke inhoud).

Als de Metatags niet goed beschreven zijn gebruikt Google (en andere zoekmachines ook) de eerste regels van je eigenlijk pagina om de site te indexeren.
Zorg dat de eerste 200 karakters van je site een duidelijk leesbare en afgelijnde tekst bevatten.
Zorg ervoor dat de belangrijkste kernwoorden zeker in de eerste 200 karakters voorkomen.
Hieronder 2 voorbeelden: in het eerste voorbeeld werden de eerste regels goed beschreven, in het tweede voorbeeld is het begin van de bodytekst slecht aangemaakt.
Goed voorbeeld van body tekst

voorbeeld van slechte body tekst en niet ingevulde “title” en “description tag”

Verspreid je kernwoorden binnen je bodytekst. m.a.w. meerder keren een kernwoord na elkaar zal al snel beschouwd worden als SPAM met het risico dat je site uit Google verwijderd wordt.



Andere Aspecten die je ranking bepalen


Aantal bezoekers (Click-throughs)

Google hecht heel veel belang aan het aantal bezoekers die een site krijgt. Hoe hoger het aantal bezoekers, hoe waardevoller de zoekmachines de info op die site achten, en dus hoe hoger de Ranking op de site.

Aantal relevante linken naar je site. (referals)

Google gaat ervan uit dat een site waarnaar veel gerefereerd wordt ook een goede site is. Ze gaan dus kijken naar het aantal sites die een of meerdere linken leggen naar uw site. Hoe meer sites naar uw site doorverwijzen, hoe hoger de ranking.
Niet enkel het aantal linken telt, maar ook het soort site dat doorverwijst. Linken naar uw site vanaf sites die door Google "hoog" ingeschat worden zijn belangrijker in het bepalen van uw positie dan linken vanaf sites met weinig bezoekers en slechte informatie.
Een link vanaf een pagina met weinig linken wordt hoger ingeschat dan een link vanaf b.v. een startpagina met meerdere links.
Linken vanaf pagina's met gelijkaardige inhoud en veel bezoekers zijn van onschatbare waarde. (kan je ranking heel sterk beïnvloeden). Anderzijds kunnen linken vanaf sites die helemaal niets te maken hebben met uw site de ranking zelfs negatief beïnvloeden.
Andere belangrijke parameters die de listing in de zoekmachines bepalen zijn o.a.:

Grootte van de site

(een site met 2 pagina's heeft veel minder kans om opgenomen te worden dan een site met 200 pagina's).

Kernwoorden in de domeinnaam en url

 Als de belangrijkste kernwoorden in de domainnaam voorkomen wordt de site als meer ter zake doende beoordeeld door de zoekmachines.
Vandaar het belang van tenminste een domainnaam à la www.skynet.be/productnaam, nog beter op zoekmachinevlak zou zijn www.productnaam.be (maar dit laatste is niet altijd evident).

De website aanmelden in de zoeksystemen

Nu je rekening gehouden hebt met bovenstaande info zullen zoekmachines misschien je site bezoeken. (Enkel als er al andere sites naar je linken). Dit kan wel een 1 maand tot 3 maanden duren. (bv. Google scant het internet af op maandbasis).
Een iets snellere methode waarbij je site normaal binnen de 30 dagen opgenomen wordt in de index is je site submitten.
Dit moet regelmatig opnieuw gebeuren om er zeker van te zijn dat de site ook in de index blijft. Maar ook hier geldt dat je niet mag overdrijven, want spamming kan bestraft worden met het helemaal verwijderen van je site uit de listings.

Let op, er zijn firma’s die beweren dat ze je goede positiies kunnen garanderen in honderden zoekmachines tegelijk. Hier moet je heel voorzichtig mee omspringen. Het toevoegen van je site aan de belangrijkste indexen is sowieso een manueel werk die heel zorgvuldig moet gebeuren. (Dmoz.org, Yahoo directory). Voor je hieraan begint moet je goed nadenken over een krachtige USP (Unique Selling Proposition) waar je belangrijkste kernwoorden in voorkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Uw reactie is welkom.