zaterdag 20 oktober 2012

Hoe zoeken mensen op google?

Het lezen van teksten op een scherm verloopt tot 25% trager dan lezen op papier. Het gevolg hiervan is dat websitebezoekers een website eerder “scannen” dan lezen. Ook het zoeken via een zoekmachine is hierop geen uitzondering. Het zoeken via Google gebeurt in 3 fasen die we hieronder kort beschrijven.

Eerste fase de vluchtige SCAN

In de afbeelding hieronder is te zien dat de surfer enkel oog heeft voor het deel van de zoekresultaten links bovenaan. Hij bekijkt in deze fase bovendien enkel de titels, zonder veel aandacht voor de inhoud van de tekst. Binnen enkele seconden beslist de surfer of hij al dan niet doorklikt op een link.  In deze fase is een goede titel van het allergrootste belang, want quasi enkel de titel verleidt de bezoeker tot doorklikken. Enkel het bovenste gesponserde resultaat krijgt aandacht.


heatmap zoeken google
Heatmap eye-tracking google

Tweede fase doorklikken naar volgende zoekpagina’s

Indien in die eerste fase geen bevredigende resultaten gevonden worden zal de bezoeker eerder doorklikken naar de bovenste resultaten van pagina 2 en 3.
In deze 2e fase  kan het interessanter zijn om met een site op de 2e pagina bovenaan vermeld te staan dan op pagina 1 ergens op de 5e of 6e plek. Ook hier baseert de surfer zich nog vooral op de titels. Het eye-tracking beeld is dus vergelijkbaar met dat uit fase 1.

Derde fase, het gedetailleerd “lezen” van de resultaten

Als de eerste 2 fases geen deftig zoekresultaten opleveren voor de zoekmachine gebruiker gaat hij de pagina’s veel gedetailleerder gaan lezen. In deze fase keert de bezoeker terug naar de eerste pagina met zoekresultaten en gaat de zoekresultaten meer gedetailleerd bekijken, de beschrijvende teksten krijgen nu ook meer aandacht. We zien ook dat de gesponserde zoekresultaten aan de rechterkant ook aandacht krijgen. De gesponserde resultaten aan de rechterkant krijgen nu ook iets meer aandacht.



Goede tip:


Het beeld hierboven zien we eigenlijk ook bij om het even welke website. De informatie aan de linker bovenkant wordt meest bekeken. Maak van dit gegeven gebruik als je een website bouwt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Uw reactie is welkom.