donderdag 11 oktober 2012

hoe start ik met zoekmachine optimalisatie


Een goede aanwezigheid op internet is heel erg belangrijk. In veel teksten over zoekmachine optimalisatie wordt gesproken over goede kernwoorden (Keywords). Maar hoe bepaal je die bepaal je die kernwoorden? In dit artikel bekijken we stap voor stap hoe een site het beste kan geoptimaliseerd worden voor search engines zoals Google.


Het beste is om in een eerste fase gewoon je inhoud op een natuurlijke manier neer te schrijven. Schrijf over je onderwerp zonder na te denken over kernwoorden, hoeveel kernwoorden, ...
Google houdt het meest van gewone originele, natuurlijke tekst.

Registreer je wel voor google "Hulpmiddelen voor webmasters" en meld je site aan bij zoekmachines en indexen vermeld hem in forums, blogs, ...

Bepalen van je kernwoorden

Na een paar weken zul je in Google "Hulpprogramma's voor webmasters" onder - Verkeer - zoekopdrachten een overzicht zien van de kernwoorden waaronder je site al op natuurlijke wijze teruggevonden wordt. Als je voor bepaalde kernwoorden, of varianten beter wil scoren kun je nu op je site een aantal aanpassingen doen. Om te zien hoeveel keer een bepaald kernwoord best voorkomt kun je gebruik maken van een  kernwoordtool zoals in WEBCEO, een tool die ik zelf jarenlang met veel succes gebruikt heb. (Kies in Webceo voor page optimalisation).

Metadata aanpassen

 

Creer de "title-tag"

<title>--------</title> Max 60 karakters - 2 kernwoorden of groepjes van kernwooorden moet voorkomen in de titel. Belangrijkste kernwoord(en) komen vooraan in de titel.Titel moet "wervend" zijn voor uw bezoekers. 

Creer de "description tag"

Max 130 karakters. Deze USP moet duidelijk omschrijven waarover de pagina gaat:Actief taalgebruikGebruik minstens 3 belangrijke kernwoorden (helpen niet mee voor positionering, maar het is belangrijk voor de klant dat hij de woorden die hij gebruikt als zoekterm ook in de beschrijving terugvind). 

Body tekst:

Fases: 1) Schrijf eerst gewoon de tekst zonder rekening te houden met "kernwoorden". Vervang waar mogelijk woorden door "kernwoorden uit het lijstje".Belangrijkste kernwoorden komen voor in:
·         <h1>…..</h1>
·         <h2>…..</h2>
·         Linken (navigatie)
·         alternatieve tekst voor images
·         namen van afbeeldingen
·         body tekst  Gebruik ook regelmatig kernwoorden uit het lijstje met kernwoorden voor de hele site.Zorg voor voldoende Inhoud (+/- 1 A4-tje aan relevante tekst per pagina) 

URL

 

URL: probeer de URL als volgt samen te stellen:

  • Vermijd dynamische URL's: (vermijd zeker en vast "session ID's en url's waarin de content bepaald wordt door "id=??????"
  • in de domeinnaam zet je 1 of 2 kernwoorden uit het lijstje kernwoorden voor de hele site (kernwoorden scheiden met een "_" .
  • Rest van de URL: Kernwoorden uit het lijstje per pagina 

Navigatie:

 

RELEVANTE Externe linken :

·         Zorg voor linken naar relevante externe sites (hoe meer RELEVANTE linken, hoe beter)
·         Post in forums, plaats daar ook linken naar uw site
·         Vraag aan bv. klanten om op hun site linken te plaatsten naar uw site. 

Interne linken

·         Zorg ervoor dat de spiders elke gewenste pagina kunnen bereiken (Google)-sitemap.
·         Zorg voor linken van binnenin de pagina's naar andere pagina's op je website.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Uw reactie is welkom.