vrijdag 26 oktober 2012

Belang van sociale media bij je SEO inspanning

Matt Cutts, hoofd van het Google Webspam team geeft antwoord op de vraag welke impact sociale media hebben op je ranking in Google.



De drie belangrijkste elementen bij je SEO inspanningen zijn dus:

Optimaliseer je technische omgeving

  • Zorg voor een voldoende snelle site
  • Zorg ervoor dat je CMS (Content management system) up to date is

Optimaliseer je on page factoren

Verzorg je inkomende en uitgaande linken (In andere posting heeft Matt Cutts al heel duidelijk gemaakt wat al dan niet kan)
  • Link enkel naar sites die voor jouw onderwerp relevant zijn.
  • Vermijd tot elke prijs aangekochte linken naar jouw site, Google gaat actief op zoek naar dergelijke schema's en bestraft zij die dergelijke systemen gebruiken met verlies aan pagerank.
  • Heb je een affiliate site, zet het nofollow attribute op elke link naar de affiliate partner.
  • Reciprocal linking is een normaal gegeven (Geef jij mij een linkje en dan link ik naar jouw site terug). Als beide sites echt relevant zijn voor een bepaald onderwerp kan dit zeker, maar probeer dit soort wederzijds linken toch te beperken.
Zorg voor goede degelijke inhoud.

Besteed aandacht aan Sociale media marketing.

Matt Cutts zegt in zijn video dat het zeker een goed idee is om te linken naar sociale media. Als je zijn hele verhaal beluisterd, ziet hij in sociale media vooral oportuniteiten om je site bekender te maken. Link je teksten naar Facebook en wellicht zal iemand een link naar je site leggen ... Matt Cutts zegt nergens dat je aanwezigheid op Facebook of  twitter een invloed heeft op je ranking.  Dit is een positieve zaak want in het Black- en Grey hat SEO wereldje zijn er heel veel mogelijkheden om spotgoedkoop aan 1000-den facebook en twitter likes, shares ... te geraken. Het zou dus heel erg zijn mocht een "like" op zichzelf invloed hebben op je ranking.

Facebook, twitter en andere sociale media zijn wel heel belangrijk om het bereik van je site potentiëel enorm uit te breiden.
In die zin zijn zoekmachine optimalisatie en sociale marketing onlosmakelijk verbonden in één en dezelfde marketing strategie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Uw reactie is welkom.